مسئله شر در مکتب ابنعربی
نویسندگان
چکیده مقاله:
بدون شک در جهان پیرامون ما همواره شر و فساد و ناگواریهای متعددی از قبیل جهل، فقر و ناتوانی و حوادثی همچون زلزله و سیل بهچشم میخورد که هیچگونه تردیدی در هستی و وجود آنها نمیتوان داشت. چرایی و چگونگی راهیابی اینگونه شرور در نظام آفرینش، ازجمله پرسشهایی است که از دیرباز ذهن بشر را به خود مشغول داشته؛ بهگونهای که پاسخ به آن از دغدغههای اساسی ادیان و مکاتب مختلف فلسفی بهشمار میرود. در عرفان نظری، سابقه بحث از مسئله شر به محییالدین ابنعربی در قرن هفتم برمیگردد. اصلیترین پرسشی که در این تحقیق مطرح است اینکه، آیا شر در مکتب ابنعربی امری وجودی است یا عدمی؟ در صورت نخست، چگونه با خیر محض بودن مبدأ هستی سازگار است و خاستگاه آن چیست؟ ابنعربی از حیث وحدت شخصی وجود و نظام احسن، شر را بهطور مطلق در نظام هستی به مفاد سلب بسیط تحصیلی منتفی دانسته است؛ ولی از حیث تعینات، امور عدمی را شر بالذات دانسته و در امور وجودی نوعی شر نسبی را در نظام تکوین و نوعی شرور ذاتی سلوکی را در نظام تشریع پذیرفته است.
منابع مشابه
مولوی و مسئله منطقی شر
متفکران، مسئلة شر را به دو گونه تبیین کردند: مسئلة منطقی شر و شر به مثابة قرینهای علیه خداوند. در قسم نخست، دعوی ناسازگاری و مناقشه صدق میان شر و گزارة دینی دربارة خداوند اصلیترین مسئله است؛ در حالی که در گونة دیگر، وجود شر را به حداقل به منزلة نقضی علیه اعتقاد به خدا یا خلل در باور به مدعیات دینی تلقی میکنند. در این نوع، مناقشه مربوط به ناسازگاری مدعیات دینی نیست، بلکه پرستش در ناپذیرفتنی ب...
متن کاملپاسخ سوئینبرن به مسئله شر
رویکرد اصلی نوشتار حاضر بررسی و تحلیل پاسخی است که ریچارد سوئینبرن، فیلسوف دین معاصر، درباره مسئلة شر ارایه میکند. به باور وی، در برابر مسئلة شر باید به نظری? عدل الهی روی آورد. نظری? عدل الهی مدنظر وی، مبتنی بر خیرهای برتر استکه با توجه به آن، شرور باید به وجود آیند تا از این راه، خیرهای برتری حاصل شوند. وی تأکید میکند شرط کارایی یک نظری? عدل الهی این است که "دفاع مبتنی بر اختیار" در کانون ...
متن کاملرهیافت ترکیبی در حل مسئله شر
مسئله شر همواره یکی از مهمترین مسائل فلسفی بوده و هست. با توجه به اعتقاداتی که در زمینه وجود خدا و صفات الاهی وجود دارد نسبت میان مسئله شر، و وجود خدا و صفات او در تاریخ فلسفه به صورت یک مشکل و معما مطرح بوده و لذا فیلسوفان و متکلمان در طول تاریخ راهحلهای مختلفی را عرضه کردهاند. از آنجایی که این راهحلها به صورت مستقل و تکبعدی طرح شدهاند، چندان توفیقی در حل این مسئله نداشتهاند. در این م...
متن کاملمسئله خیر و شر از نظر آفرینش
طرح اشکالاتی چون ناتمام بودن برهان نظم ، ناسازگاری شر با حکمت و عدالت الهی ، ثنویت و لزوم حل آنها انگیزه انتخاب موضوع این رساله است. نگارنده با جمع بندی و نقادی نظریه فلاسفه پیشین و معاصر به خصوص ابن سینا سهروردی و ملاصدرا و طرح دیدگاههای عرفا و متکلمین به طرح مسئله پرداخته است ، اهم عناوین این رساله عبارتنداز : تعریف خیر و شر، نظم و حکمت و عدل تأثیر شرور و آفات در تفکرات دینی نظم جهانی و ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 9 شماره 33
صفحات 67- 80
تاریخ انتشار 2013-07
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023